"

Past RA Conferences

ANNOUNCEMENT OF THE 2021 COLLOQUIUM / ANNONCE DU COLLOQUE DE 2021
ANN ARBOR, MICHIGAN

Rousseau, EassyWe are delighted to announce that we will meet at the University of Michigan, Ann Arbor, for the 22nd Biennial Colloquium of the Rousseau Association in 2021. The exact dates will be confirmed soon. Nathan Martin has proposed the topic of
“Rousseau’s Essay on the Origins of Language / L’Essai sur l’origine des langues de Rousseau.”
We thank Nathan for his proposal and look forward to the colloquium!
Essai sur l’origine des langues

C'est avec grand plaisir que nous annonçons notre prochain colloque, qui aura lieu à l'Université du Michigan, Ann Arbor (USA) en 2021. Les dates exactes seront précisées bientôt. Notre collègue Nathan Martin propose le sujet de
"L’Essai sur l’origine des langues de Rousseau / “Rousseau’s Essay on the Origins of Language"
Un grand merci à Nathan Martin pour sa proposition.

Guide de lecture / Reading Guide

En français, édition de Jean Starobinski (Folio Essais); du même critique une édition proche dans Rousseau, Œuvres complètes, t. V (Paris, Gallimard, Pléiade, 1995).
Edition de Catherine Kintzler Paris, GF, 1993), édition montrée ci-dessus.
Edition de Charles Porset (Bordeaux, Ducros, 1968, puis Paris, Nizet).
Nouvelle édition de Charles Porset dans les Œuvres complètes, édition du Tricentenaire, éd. R. Trousson et F. Eigeldinger (Genève,Slatkine, 2012), t. 7.

In English, Rousseau, Essay on the Origin of Languages and Writings Related to Music, edited and translated by John T. Scott, in Rousseau, Collected Writings, ed. Christopher Kelly and Roger Masters vol. 7, (Dartmouth College Press, 2009). Edition illustrated.
Rousseau, The First and Second Discourses and Essay on the Origin of Languages, edited and translated by Victor Gourevitch (NY, Haper and Row, 1996).

In Italian / en italien
Antonio Verri, Origine delle Lingue e Civiltà in Rousseau (Ravenna, 1983). Texte de l'Essai en italien et en français.

ROUSSEAU ASSOCIATION PANEL AT THE 2020 ASECS CONFERENCE

The Association will be hosting a panel at the next meeting of the American Society for Eighteenth-Century Studies (ASECS) to be held in St. Louis, Missouri, March 19-21, 2020. Chaired by Brigitte Weltman-Aron, this panel will be devoted to “The Strange, the Stranger, the Foreigner in Rousseau/L’étrange, l’étranger chez Rousseau,” and will feature presentations by Johanna Lenne-Cornuez, Flora Champy, Rudy Le Menthéour, and Nathan Martin.
La RA organise une séance à la prochaine réunion de la Société américaine d'étude du XVIIIème siècle (ASECS), qui aura lieu à St Louis, Missouri du 19 au 21 mars 2020. Sous la présidence de Brigitte Weltman-Aron, la séance sera consacrée au sujet" L’étrange, l’étranger chez Rousseau" / “The Strange, the Stranger, the Foreigner in Rousseau". Y participeront Johanna Lenne-Cornuez, Flora Champy, Rudy Le Menthéour et Nathan Martin.

.