Rousseau Association Logo

Home About the Rousseau Association Conferences Publications About Rousseau
Volumes
Bulletins

Volumes published under the auspices of the Rousseau Association /Ouvrages publiés sous l'égide de la Rousseau Association

Forthcoming in 2020 (or before…) / A paraître en 2020 (voire avant…)

Silence, the Implicit and the Unspoken in Rousseau, edited by Brigitte Weltman-Aron, Ourida Mostefai, Peter Westmoreland.
Volume drawn from the 2017 colloquium at the University of Florida, Gainesville. To be published by Brill/Rodopi.
Publication issue du colloque de 2017 à l'Université de Floride (Gainesville). A paraître chez Brill/Rodopi.

Following publication / Publication suivante :

Rousseau and Aesthetic Experience: Art, Nature, Politics. Edited by / dirigé par Jennie Nell and Maria Gullstam: from the 2019 Stockholm Colloquium / volume issu du colloque de Stockholm 2019.

Earlier Rousseau Association publications from the Voltaire Foundation and Rodopi / Publications antérieures à la Voltaire Foundation et chez Rodopi

Rousseau et les philosophes, edited by Michael O’Dea, SVEC 2010:12. Oxford, Voltaire Foundation, December 2010.

Rousseau and l’Infâme. Religion, Toleration and Fanaticism in the Age of Enlightenment. Edited by Ourida Mostefai and John T. Scott. Amsterdam and New York: Rodopi, 2009

The Nature of Rousseau’s ‘Rêveries’: physical, human, aesthetic. Edited by John C. O’Neal. SVEC, 2008:03. Oxford: Voltaire Foundation, 2008.

Musique et langage chez Rousseau. Edited by Claude Dauphin. SVEC, 2004:08. Oxford: Voltaire Foundation, 2004.

For SVEC volumes (Voltaire Foundation) see ordering information here / Pour commander un ouvrage paru à la Voltaire foundation, voir ici.

Pensée libre: A Library of Rousseau studies on line
Pensée libre : Une bibliothèque d'études sur Rousseau en ligne

-Pensée libre published the Rousseau Association's conferences from 1988 to 2001. Full- text electronic versions of the eight Pensée libre volumes are available below.
The RA's earliest formal publication, Rousseau et l'éducation. Etudes sur l'Emile, ed. Jean Terrasse (1984) is also on line.
-Mise en ligne de Pensée libre, publiée par la Rousseau Association entre 1988 et 2001 (huit volumes: le contenu de tous les numéros est disponible en cliquant sur les liens ci-dessous). On peut aussi consulter ici la première publication savante de l'Association, Rousseau et l'éducation. Etudes sur l'Emile, sous la direction de Jean Terrasse (1984).

Pensée libre, 1988-2001

Rousseau et les Anciens/Rousseau and the Ancients. Edited by Ruth Grant and Phillip Stewart. Montreal: Pensée libre No. 8, 2001. FULL TEXT : TEXTES EN LIGNE..

Rousseau juge de Jean-Jacques: études sur les “Dialogues”. Edited by Philip Knee and Gérald Allard. Québec: Pensée Libre No. 7, 1998. FULL TEXT : TEXTES EN LIGNE.
Second revised edition / Deuxième édition, revue. Paris: Honoré Champion, 2003. (For more information, go to the Honoré Champion search page, and enter 2745310100 in the Isbn box.)

.Autour de la Lettre à D'Alembert/Rousseau on Arts and Politics. Edited by Melissa Butler. Ottawa: Pensée libre No. 6, 1997. FULL TEXT : TEXTES EN LIGNE.

Rousseau et la critique/Rousseau and Criticism. Edited by Lorraine Clark and Guy LaFrance. Ottawa: Pensée libre No. 5, 1995; FULL TEXT : TEXTES EN LIGNE..

Lectures de La Nouvelle Héloïse/Reading La Nouvelle Héloïse. Edited by Ourida Mostefai. Ottawa: Pensée libre No. 4, 1993. FULL TEXT : TEXTES EN LIGNE.

Jean Jacques Rousseau et la Revolution/ Jean Jacques Rousseau and the Revolution. Edited by Jean Roy. Ottawa: Pensée libre No. 3, 1991. FULL TEXT : TEXTES EN LIGNE.

Études sur le Contrat social/Studies of the Social Contract. Edited by Guy LaFrance. Ottawa: Pensée libre No. 2, 1989. FULL TEXT : TEXTES EN LIGNE.

Études sur les Discours de Rousseau/Studies of the "Discourses" of Rousseau. Edited by Jean Terrasse. Ottawa: Pensée libre No. 1, 1988. FULL TEXT : TEXTES EN LIGNE.

Rousseau et l'éducation: Etudes sur l' Emile. Publiés et présentés par Jean Terrasse. Sherbrooke: Editions Naaman, 1984. FULL TEXT : TEXTES EN LIGNE